Lely





Een van mijn periferie stages zou ik graag willen lopen bij Lely. Omdat er van thuis uit ook gemolken wordt met een melkrobot is er de nodige interesse om meer te weten te komen over de techniek van nu en in de toekomst. Daarom lijkt het me zeer aantrekkelijk om bij een van de grootste bedrijven die zich bezig houdt met de automatisering van melksystemen stage te lopen.
Lely is een bedrijf dat zich vandaag de dag bezig houdt met automatisering in de landbouw sector. Zo wordt er vooral aandacht besteed aan de automatisering voor melkvee. Zo zijn er verschillende richtingen waarin geautomatiseerd wordt; ruwvoederwinning, melken, voeren, huisvesting en verzorging.

In deze blog zal ik de tak automatisering  op het gebeid van melken beschrijven aan de hand van het 7s model. Dit model geeft inzicht in het bedrijf op de volgende 7 punten; strategie, structuur, systemen, personeel, sleutelvaardigheden, stijl van het management en gemeenschappelijke waarden. In deze 7 punten wordt onderscheid gemaakt tussen de 3 belangrijkste (de 3 eerst genoemde hierboven). Deze punten staan vast en zorgen voor het voortbestaan van het bedrijf. Deze punten zijn SMART geformuleerd.  De 4 minder belangrijke( de 4 laatst genoemde hierboven), deze punten staan niet vast en kunnen zo de menselijke kant van de onderneming in beeld brengen.

Strategie
De strategie van een bedrijf geeft de uiteindelijke doelen van het bedrijf weer. Ook wordt hierin vermeld hoe het bedrijf zijn doelen wil behalen. Lely heeft een heel duidelijke strategie voor ogen; " De groei van de Lely Groep waarborgen via de ontwikkeling en verkoop tegen concurrerende prijzen van innovatieve en superieure producten en diensten die onze klanten aanspreken en die zijn gericht op verbetering van hun financiële en sociale welzijn." Zoals je uit de geciteerde strategie kunt aflezen is het vooral bezig om zowel de producten als de diensten van hoge kwaliteit te leveren. Ook wanneer de vraag naar automatisering stijgt.

Structuur
De structuur van een bedrijf geeft zo duidelijk mogelijk de vormgeving van de onderneming aan. Lely zelf is een groot bedrijf dat werk biedt aan meer dan 1500 werknemers. Om het op kleiner niveau te kijken, kan er gekeken worden naar een bepaalde vestiging. Zo is bijvoorbeeld bij Lely Center Venray duidelijk aangegeven wie er allemaal werkzaam zijn. Naast de naam van de des betreffende personen staat ook zijn of haar functie aangegeven. Zo is het duidelijk wat de taakverdeling is en wie waarvoor aangesproken kan worden gericht op verantwoording.


Systemen
Om als groot bedrijf allemaal dezelfde richting op de denken is er een duidelijke visie gesteld. "Een duurzame, winstgevende en aangename toekomst in de agrarische sector." Om deze visie te kunnen waarborgen is het vooral van belang van goede samenwerking tussen verschillende werk niveaus zoals monteur en verkoper. Ook om de ontwikkeling te bevorderen zal er naar elkaar geluisterd moeten worden op verschillende werk niveaus. Dit omdat iemand die er in de praktijk mee bezig is heel andere opvattingen kan hebben als iemand die meer theoretisch werk verricht.

Personeel
Het personeel wordt op verschillende schijven beoordeeld. Zo wordt er gekeken naar opleidingsniveau, ervaring en het vakgebied van de persoon. Deze drie dingen zijn voor een werkgever belangrijk om duidelijk te hebben voordat er een beslissing genomen wordt of die persoon in aanmerking komt voor een functie. Naast de vaardigheden van het personeel zullen ook andere zaken van belang zijn. Zo zijn er functie die de nodige verantwoording met zich mee brengen. Die persoon moet daarmee om kunnen gaan wil hij of zij deze functie kunnen bekleden.

Sleutelvaardigheden
Met duidelijke sleutelvaardigheden worden de combinatie en vaardigheden van kennis en kunde bedoeld waar het bedrijf zich onderscheid van de andere bedrijven in de markt. Om deze vaardigheden en kennis op een breder niveau op te pakken is het van belang om in bezit te zijn van personeel dat op verschillende vakgebieden uit de voeten kan. Hierdoor kan men als bedrijf een breder aanbod leveren aan vaardigheden en kennis. Bij Lely is het van belang dat er zowel technologisch vooruitgang wordt geboekt en deze technologie ook verkocht wordt. Wanneer dit weer wordt verkocht zal er werk ontstaan voor de monteurs. Wanneer het proces op één des betreffende schijf hapert zullen de andere schijven daar ook de consequenties van ondervinden.

Stijl van het management
Stijl is erg belangrijk voor het leveren van de juiste eindproducten. Lely heeft als bedrijf een duidelijke stijl van management. Zo is het aantal managementlagen niet erg hoog waardoor er nauw samengewerkt kan worden waarin iedereen zijn inbreng kan geven. Dit zorgt ervoor dat van zowel het product als de dienst de kwaliteit zo goed mogelijk gewaarborgd kan worden.

Gemeenschappelijke waarde
Gemeenschappelijke waarde zijn terug te vinden in de bedrijfscultuur. Zo probeert men aan de hand van een missie duidelijk te maken wat de klant voor een waarde kan verwachten van het bedrijf. Lely heeft als missie; "Wij inspireren mensen om innovatieve oplossingen te bedenken waarmee onze klanten kunnen uitblinken in duurzame melkproductie, ruwvoederwinning en energievoorziening." Deze missie geeft duidelijk weer wat de klant kan verwachten van Lely en proberen samen met de klant tot nieuwe innovatieve oplossingen te komen.